StoereVrouwen delen winkeldeurbordjes uit in Amsterdam

Nieuws

10 december 2020 - Op de dag dat de Verenigde Naties waarschuwde dat de wereld afstevent op een gevaarlijke opwarming van 3 graden en het kabinet nieuwe maatregelen afkondigde om de uitstoot van broeikasgassen op korte termijn sneller omlaag te brengen, trapten StoereVrouwen en Urgenda in Amsterdam de landelijke winkeldeuractie af waarbij zij winkeliers vragen de winkeldeur zoveel mogelijk dicht te houden als de verwarming aanstaat.

Hiermee besparen ondernemers gemiddeld maar liefst 40% op hun stookkosten. Onderzoek laat zien dat een dichte winkeldeur geen klanten en omzet scheelt, bijdraagt aan een gezonde werkomgeving voor het personeel en de maatregel de winkelier veel geld bespaart.

Twee afgevaardigden van StoereVrouwen en een team van Urgenda reikten woensdagmiddag in de Haarlemmerstraat en omliggende straten gratis winkeldeurbordjes uit aan winkeliers waarmee ondernemers klanten een warm welkom kunnen heten en laten zien dat de winkel gewoon geopend is.

Niet de stoeptegels van de Haarlemmerdijk verwarmen

De meeste ondernemers namen het gratis winkeldeurbordje graag aan en hingen het gelijk op hun winkeldeur of –raam. Een blauwe slinger van bordjes met daarop Warm Welkom en Lekker Warm Binnen is nu zichtbaar in de Haarlemmerstraat en –dijk. De eigenaar van een drukkerij in de winkelstraat houdt in het stookseizoen altijd zijn deur dicht: “ik vind het zonde om mijn geld aan het opwarmen van stoeptegels van de Haarlemmerdijk uit te geven”.

Meehelpen met uitdeelacties

Na de actie in Amsterdam volgen uitdeelacties in de rest van het land. Vrijwilligers in heel Nederland kunnen via de actiewebsite gratis winkeldeurbordjes bestellen en deze uitdelen aan ondernemers in hun woonplaats.

Duurzaam koopleger
Urgenda werkt voor de actie samen met StoereVrouwen, een landelijke beweging die zich sinds 2007 inzet om duurzaam winkelen onder de aandacht te brengen onder het motto: “elke keer als je koopt, dan stem je”. Al in 2010 vroegen zij aandacht voor de klimaatwinst die te boeken is door de bijna 60.000 winkeliers die in Nederland hun winkeldeuren open laten staan tijdens het stookseizoen.

Alleen samen kunnen we de klimaatcrisis oplossen

Steeds meer burgers geven aan weinig begrip te hebben voor open winkeldeuren in de winter. Het Sociaal Cultureel Planbureau liet onlangs zien dat de zorg om milieu en klimaat een zeer hoge prioriteit heeft bij Nederlanders. Gemeenten en de rijksoverheid roepen vanwege de ernst van de klimaatcrisis inwoners op om in actie te komen, hun huizen te isoleren en samen werk te maken van energiebesparing en duurzame energie opwekking.

Als alle winkels die nu de deuren open houden in de winter, de deur dicht zouden doen, dan zou dat 0,6 megaton CO2-uitstoot besparen! En de winkelier kan tot wel 40% op de energierekening besparen! Dat is de moeite waard in deze barre tijden!

foto's: Lize Kraan